Verantwoordelijkheden

Verantwoordelijkheden

Integraal vaardighedenonderwijs leidt tot enthousiasme

Blog

Het Erfgooiers College in Huizen had een probleem: vmbo-t leerlingen scoorden in het derde jaar matig tijdens de toetsweken. Daar hebben ze er drie van en met name de laatste bleek een behoorlijke hobbel. Wat

De begrensde liefde

Blog

Het nieuwe jaar is nu echt begonnen, tijd voor bezinning over het afgelopen jaar. De feestdagen vier je samen met je geliefden. Het is dit sociaal contact dat dit feest zo gezellig maakt, alhoewel: voor

Docentenissues #1: Help, ik moet mentor worden!

Blog

Bij de trainingen die ik voor Tumult doe op scholen, zie ik heel verschillende mentoren. Je hebt de super enthousiaste en betrokken mentoren: sommigen geven zelfs de indruk liever alleen mentor te zijn in plaats

Zorgeloos de zorgplicht uitvoeren

Blog

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden sinds begin van dit schooljaar niet meer van het kastje naar de muur gestuurd: scholen hebben een zorgplicht, waardoor er voor bijna iedere leerling een plekje is in

Na de vakantie: hoe motiveer je jezelf?

Digibordles

De vakantie is voorbij, en nu is het weer tijd voor school. Hoe blijven je leerlingen tot het einde van het schooljaar gemotiveerd? Met een beloningenmuur! Op deze muur staan beloningen. Dit zijn dingen die

Week van het geld: jouw geld de baas!

Digibordles

Goed omgaan met geld; het is lastiger dan je denkt. Dure aankopen, leuke uitjes, nabetalingen … Lukt het jouw leerlingen om goede keuzes te maken met hun geld? Kortom: zijn zij hun geld de baas?

Week van de Mediawijsheid: hier niet!

Digibordles

Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. In deze les ontdek je wat ongewenst online gedrag is en wat jij daartegen kan doen. Start: the hate comment song De leerlingen

Omgaan met keuzestress: hoe maken leerlingen keuzes?

Digibordles

Wist je dat je ieder dag wel 40.000 keuzes maakt? Daarom is het niet gek dat 46% van de jongeren last heeft van keuzestress. Hoe kan je met keuzestress omgaan? Door te leren hoe je

Jouw ideale school: van klagen naar actie!

Digibordles

Een groot deel van je leven zit je op school. Genoeg tijd om te bedenken hoe het beter kan! In deze les geven je leerlingen antwoord op de vraag: ‘Hoe ziet jouw ideale school eruit,

Week van het geld: Bespreek geldzaken in de klas!

Digibordles

1 op de 5 jongeren neemt grote risico’s op het gebied van geld. Daarom is het belangrijk om geldzaken bespreekbaar te maken in de mentorles! In deze opdracht vullen de leerlingen een inkomsten-en-uitgavenschema in. Zo

Veerkracht: hoe veer jij terug?

Digibordles

In het kader van Wereld Daklozendag (10 oktober) hebben we een video gemaakt met Fabian Weergang, voormalig thuis- en dakloze. Hij vertelt over zijn ervaring als dakloze en hoe hij hieruit is gekomen, het perfecte

Prinsjesdag: hoe presenteer je?

Digibordles

In deze les leer je de leerlingen over presenteren. Eerst bekijken de leerlingen een stukje van de belangrijkste presentatie van het jaar: de troonrede. Daarna oefenen de leerlingen zelf met presenteren. Docenteninstructie: Open de PowerPoint.

Jezelf motiveren: een stappenplan

Digibordles

Wat voor beloningen kunnen leerlingen zichzelf geven als ze een taak afronden? Wat moeten ze eigenlijk allemaal doen? Met dit stappenplan bied je leerlingen de structuur om aan de slag te gaan met zichzelf motiveren.

Werkblad: wat neem jij mee naar school?

Werkvorm

In dit werkblad denken leerlingen na over wat ze dagelijks nodig hebben om goed voorbereid naar school te gaan.

Werkblad: plannen met ouders / opvoeders

Werkvorm

In dit werkblad maken leerlingen samen met hun ouder of opvoeder een overzicht van hun schooltaken en plannen die in.

Laat zien waar je in gelooft – Van overtuiging naar actie

Werkboekles

Leerlingen brengen hun overtuiging tot leven in een folder en politieke partij. Ze leren hoe je met woorden, beelden en daden anderen kunt overtuigen van waar jij in gelooft.

Helden: dapper zijn, geloven in iets, en het verschil maken

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat heldendom inhoudt en reflecteren op hun idealen en dappere keuzes. Ze ontdekken dat ook zij het verschil kunnen maken, net als hun eigen helden.

Jouw persoonlijke held – bewondering, betekenis en inspiratie

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun held voor hen betekent en waarom. Ze reflecteren op eigenschappen zoals moed, idealen en inspiratie, en brengen dit tot uiting in woord of beeld.

Regels: afspraken om samen te leven

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom regels bestaan en welke rol ze spelen in thuis, school en de openbare ruimte. Ze verbeelden regels creatief via zelfgemaakte verkeersborden en leren het verschil tussen formele en informele afspraken.

Schoolregels: meedenken, meebeslissen

Werkboekles

Leerlingen beoordelen bestaande schoolregels en bedenken samen nieuwe regels die beter passen bij hun klas en school. Zo leren ze kritisch nadenken én actief deelnemen aan besluitvorming.

Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe belangrijk het is om vooraf te bedenken wat je nodig hebt voor een opdracht.
[tumult_advanced_search]