Hoe ziet jouw klas eruit? In de klas die ik lesgaf was gekozen voor teamtafels: vierkante en ronde tafels waaraan vier leerlingen kunnen zitten. Hun laatjes zaten in een kast, achter in de klas. Er
‘Pubers kunnen niet plannen’, ‘Pubers kunnen wel plannen’, zo koppen artikelen regelmatig. Onderzoekers lijken er nog niet uit. Maar wij zijn echt overtuigd: de vaardigheid plannen heb je nodig tijdens je schoolcarrière. De ene leerling
Te laat komen, huiswerk niet af hebben, vergeten zijn dat er een toets is en een verslag een dag te laat inleveren. Herkenbaar? Voor ons in ieder geval wel. Plannen is voor tieners in de
“Wat hebben Utrecht Centraal en de mentorles met elkaar gemeen?” Zo op het eerste gezicht vrij weinig. Bij de verdiepingskick-off ‘Planning en organisatie van het vaardighedenonderwijs’ starten we met deze vraag. Bij het plannen van
Ook deze week bevat onze lesbrief weer een proefles uit het nieuwe lesmateriaal. De les ‘Hoe werk je met een takenlijst?’ komt uit Tumult in de brugklas – studievaardigheden 1 vmbo-t/havo. Op dit moment wordt
Je bent er inmiddels misschien al aan gewend dat we dit jaar weleens een iets andere lesbrief uitsturen. We laten je graag ons nieuwe materiaal zien en uitproberen, vandaar dat er af en toe een
Het plannen van toetsweken en deadlines is een normale gang van zaken op school. Maar plannen jullie ook de leuke momenten in? Met de lesbrief ‘Alle leuke momenten op een rij!’ uit de nieuwsbrief van
Eerder al schreef mijn collega Suzanne een blog over de drie schoolniveaus waarvoor wij lesmateriaal maken. In deze blog vertel ik daar meer over: welke concrete verschillen zitten er tussen de niveaus in ons lesmateriaal?
De vakantie is voorbij, en nu is het weer tijd voor school. Hoe blijven je leerlingen tot het einde van het schooljaar gemotiveerd? Met een beloningenmuur! Op deze muur staan beloningen. Dit zijn dingen die
De toetsweek komt eraan. Hoog tijd om een planning te maken zodat je straks goed voorbereid bent. Maar hoe doe je dat? Aan het einde van deze les heb je een ijzersterke planning gemaakt voor
Het schooljaar is alweer even onderweg. Maar er liggen nog genoeg schoolweken voor je om iets te bereiken wat jij wil. Misschien is dat basgitaar leren spelen, een voldoende voor wiskunde halen of het rennen
Wat voor beloningen kunnen leerlingen zichzelf geven als ze een taak afronden? Wat moeten ze eigenlijk allemaal doen? Met dit stappenplan bied je leerlingen de structuur om aan de slag te gaan met zichzelf motiveren.
Wat heb je aan deze les?In deze les leer je hoe je een huiswerkplanning maakt. Dat is handig, want zo ga je goed voorbereid aan de slag en kun je sneller werken. Na deze les
Wat heb je aan deze les? In deze les zet je jouw taken op een handige volgorde. Je doet de belangrijke taken eerst en wisselt taken af. Zo blijf je geconcentreerd en zijn je taken
Wat heb je aan deze les? In deze les leer je hoe je een planning maakt en uitvoert voor een week waarin je veel toetsen hebt. Ook leer je beter inschatten hoeveel tijd je taken
Wat heb je aan deze les?Hoeveel tijd kost twintig woordjes leren? Hoe lang ben je bezig met een hoofdstuk lezen? Dat ontdek je in deze opdracht. Zo weet je beter hoeveel tijd je voortaan moet
Wat heb je aan deze les?Een planning op papier geeft overzicht. Maar een digitale planning kun je weer makkelijk bijstellen. Wat voor planner werkt voor jou het beste? Dat onderzoek je in deze opdracht.
Wat heb je aan deze les?In deze les leer je hoe je een drukke week plant. Je verdeelt het leren, zodat je geen stress hebt en toch alles gedaan krijgt. Na deze les kun je: