Afgelopen week was ik op het hoofdkantoor van Microsoft op Schiphol. Een bedrijf waar ze ‘het nieuwe werken’ helemaal geïntegreerd hebben in hun bedrijfscultuur. Een relaxte, kleurige sfeer met een Coffee Company in de hal.
Het klinkt simpel: gebruik video in je lessen. Maar als je er echt mee aan de slag wilt gaan, borrelen er toch nog behoorlijk wat vragen op. Hoe sluit de video aan bij de inhoud
Van jou als docent wordt een steeds meer coachende houding tegenover je leerlingen verwacht. Dat is qua organisatie niet altijd gemakkelijk. Daarom voor (reken)docenten een handreiking van Tumult. Je leerlingen maken een filmpje met daarin
Een collega mailde me deze week een inspirerend voorbeeld van een project dat een lerares deed met haar leerlingen. De klas vormde een reisbureau dat op aanvraag reisadviezen gaf voor een stedentrip. Naar Madrid met
Een paar weken geleden zat ik de BBC serie “Africa” te kijken. Toen moest ik aan mijn Biologie docent van vroeger denken: een groot fan van de natuurdocumentaires van David Attenborough. Daar mochten wij in
Daar ging ik hoor. Vol goede moed naar mijn eerste stageklas. Na een aantal weken mocht ik zelf een muziekles geven. Het was hilarisch, een groot succes, maar het duurde de hele middag, terwijl ik
TED Ed, het educatieve broertje van TED, bestaat deze maand een jaar. Dat is iets om te vieren! Met hun prachtige educatieve video’s heeft de site inmiddels meer dan twee miljoen bezoekers gehaald en meer
Regelmatig struin ik beurzen en inspiratiedagen af die gaan over wereldburgerschap of een daaraan gerelateerd onderwerp. Zowel thuis als bij Tumult heb ik een la vol met flyers, publicaties en voorbeeldmateriaal. Ik zou een bibliotheek
Iedere docent heeft ermee te maken: hoe weet je leerlingen te boeien? Hoe kan je leerlingen zo inspireren dat ze over de stof gaan nadenken, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven?
Toen ik op de middelbare school zat (en zo oud ben ik nog niet) had je een aantal docenten die gebruik maakten van, ja, kent u deze nog, overheadprojectors. Een prachtig medium. Ik vond deze
Heb je een smartphone met veel verschillende apps die je privé graag gebruikt? Waarom zou je jouw telefoon en de apps niet inzetten voor, tijdens of na je lessen? Deze acht alledaagse apps maken je
Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar hoe leerlingen leren, hoe onderwijs ingevuld kan worden, hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt, de consequenties hiervan voor onderwijs en ga zo maar door. Maar hoe vaak zie
Een paar maanden geleden zag ik de uitzending 10x beter onderwijs van de NTR, over nieuwe media in het onderwijs. Nieuwe media zouden het onderwijs interactiever en effectiever kunnen maken. Wie wil dat nou niet?
“Ok jongens, jullie krijgen nu 10 minuten de tijd om elkaar iets te vertellen over een persoonlijk voorwerp dat in je tas zit”. Zo begon ooit het eerste college van mijn master. De docent zette
Woordjes leren, woordjes stampen, lange lijsten woorden leren… Voor sommigen is het een crime, voor anderen een manier om ‘effe een 10 binnen te tikken’. Ik had het geluk dat ik bij die laatste groep
Een tijdje geleden schreef Arnoud al een prachtige blog over Educanon en hoe je deze tool inzet om je klas effectief te flippen. Er zijn meer tools die het mogelijk maken om video’s interactief te
Het toepassen van ‘Flipping the Classroom’ is eenvoudiger dan je zou verwachten. In onderstaand vijfstappenplan laat ik zien hoe gemakkelijk het is om dit principe toe te passen. Je kunt er bij wijze van spreken
Als ik ging leren voor een toets of tentamen, schreef ik met de hand pagina’s vol met samenvattingen. Had ik maar geweten dat ik ook mindmaps kon maken… Dat had me een hoop tijd bespaard!
Vorige week schreef ik over de voordelen van digitale mindmaps en wat je er mee kunt doen in de les. In deze blog leg ik in 5 korte stappen uit hoe je een online mindmap
Het eindexamen staat weer voor de deur. Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden tot in den treure voorbereid op de landelijke eindtoetsen. Niet alleen leerlingen, maar ook scholen voelen de enorme prestatiedruk. Scholen moeten immers
In navolging van Veerle’s fantastische blogserie over handige tools (die binnenkort weer terugkomt!) dacht ik: laat ik ook eens één van mijn favoriete tools met jullie delen. Ik heb het over Canva: een gratis, online
Krijgen sommige leerlingen nooit de kans om hun mening te geven? Of is het elke keer weer lastig beslissen wat jullie gaan doen met het klassenuitje? Roepen je leerlingen graag door elkaar? Vandaag de negende
Woordwebs, woordspinnen, woordwolken… Er wordt min of meer hetzelfde mee bedoeld: je plaatst een vraag of centraal thema in het midden en schrijft er gerelateerde woorden omheen. Woordwebs zijn al sinds jaar en dag een
Als je graag lesgeeft met tools, zul je het misschien herkennen: je hebt voor je les een PowerPointpresentatie gemaakt, een link naar een interessante YouTube-video en een paar quizjes om de hele klas te activeren.