Je hebt er vast wel eens over nagedacht: ‘hoe ziet het onderwijs er over tien, twintig of zelfs vijftig jaar uit?’. Werkt iedereen alleen nog maar digitaal? Wordt er klassikaal lesgegeven? Of heeft elke leerling
Met het hoofd in de wolken kijken naar kinderen, nadenken over hun toekomst. Onderwijs kan zoveel betekenen voor jongeren nu en later. Dat maakt het ook zo leuk om hierover na te denken. Hoe haal
Google Glass, iPhone nummer zoveel etc.: de bedrijven uit de tech-regio Silicon Valley in de Verenigde Staten gunnen ons regelmatig een kijkje in de nabije toekomst. Maar wat staat ons in het jaar 2041 te
Ineens zag ik een boel mooie tweets voorbij komen, allemaal met de hashtag #ideaconf14. Berichten zoals: “Failure is the worst thing that can happen in school. But innovation demands failure”. Mijn interesse was gewekt, maar
Ik vind het nog bijna futuristisch klinken, 2020. Maar het is natuurlijk niet zo heel ver weg meer, zo’n 6 jaar. De meeste van je huidige leerlingen zullen dan hun plek hebben gevonden of moeten
Vanwege Tumults 15e verjaardag volgende maand kijken we terug: natuurlijk naar onze eigen ontwikkeling, maar met minimaal net zoveel interesse naar de bredere onderwijsontwikkeling. Na het spijkerschrift in Mesopotamië, de Grieken, Karel de Grote, de
Op 22 november bestaat Tumult 15 jaar. Bij zo’n moment hoort terugkijken en ‘op z’n Tumults’ kwam daarbij al het spijkerschrift in Mesopotamië voorbij, had ik het over de Grieken, Karel de Grote en de
Het wordt wel vaker geroepen: de kinderen die nú op school zitten, worden opgeleid voor beroepen die nu nog niet eens bestaan. Maar hoe kun je weten wat je moet kunnen als je nog niet
1 op de 5 jongeren neemt grote risico’s op het gebied van geld. Daarom is het belangrijk om geldzaken bespreekbaar te maken in de mentorles! In deze opdracht vullen de leerlingen een inkomsten-en-uitgavenschema in. Zo