Reflecteren

Reflecteren

‘Open deuren’ en ‘leren van elkaar’ zijn cruciale factoren bij verbetering onderwijs

Blog

Goede banen, welvaart, economische groei, een sociale samenleving en een gelukkig leven voor iedereen. Wie droomt daar niet van? Ra ra waar begint dat allemaal mee? Inderdaad: met goed onderwijs! In de afgelopen twintig jaar

Het belang van inhoudelijk teamoverleg

Blog

Wekelijks kom ik op scholen om met mentoren en mentorenteams te werken. Nu is een kenmerk van een groep of een team dat er altijd een geheel eigen cultuur en normenpatroon ontstaat. Vaak is het

Dromen, Durven, Doen!

Blog

17 december 2006 staat er bij. Is het zo lang geleden dat ik een samenvatting van Ben Tiggelaars Dromen, Durven, Doen maakte? Ik weet nog dat het indruk maakte vanwege de concrete boodschap: als je

Eind van het jaar: tijd voor reflectie!

Blog

Ik heb het toch elk jaar wel weer als het jaar op zijn einde loopt; zo’n nostalgisch gevoel over hoe snel de tijd gaat. Zeker dit jaar, mijn eerste jaar als moeder van een prachtige

Wereldburgerschap: de school vs de wereld?

Blog

Inspiratie en normatief handelen. Dat is de 8e competentie die ik tijdens mijn studie aan de Marnix Academie in Utrecht moest aantonen. Deze PABO is de enige die deze competentie in het competentieprofiel van een

Uitbreiding lesbrief Het jaar van…

Blog

Zo, het is 2014. Tijd om even terug te kijken op 2013 en alvast te dromen over 2014. Wat waren de belangrijkste momenten van afgelopen jaar? En wat zijn jouw plannen voor 2014? Leuk om

Over Tumult Reflecties: Wat belangrijk is, moet je belangrijk maken!

Blog

In deze periode van het jaar rijden wij als Tumulters kriskras door Nederland om op scholen die met Tumultmateriaal werken ‘Tumult Reflectie’-sessies te doen. Aan de hand van activerende (tumultueuze’) werkvormen reflecteren we met de

Na de vakantie: hoe motiveer je jezelf?

Digibordles

De vakantie is voorbij, en nu is het weer tijd voor school. Hoe blijven je leerlingen tot het einde van het schooljaar gemotiveerd? Met een beloningenmuur! Op deze muur staan beloningen. Dit zijn dingen die

Week tegen racisme: wat zijn jouw onderhuidse voorkeuren?

Digibordles

Iedereen heeft wel onderhuidse voorkeuren. Hoe zorg je ervoor dat je hier niet naar handelt? Je bespreekt het in deze les!

Week van het geld: jouw geld de baas!

Digibordles

Goed omgaan met geld; het is lastiger dan je denkt. Dure aankopen, leuke uitjes, nabetalingen … Lukt het jouw leerlingen om goede keuzes te maken met hun geld? Kortom: zijn zij hun geld de baas?

Reflecteren: hoe ging jouw toetsweek?

Digibordles

Start Ga staan als …-stellingen. Alle stellingen gaan over de studiehouding van de leerlingen, tijdens de toetsweek. Kern De leerlingen volgen het stappenplan reflecteren met een klasgenoot. Ze schrijven op wat goed en fout ging.

Week van de Mediawijsheid: hier niet!

Digibordles

Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. In deze les ontdek je wat ongewenst online gedrag is en wat jij daartegen kan doen. Start: the hate comment song De leerlingen

Doelen stellen: wat wil jij dit schooljaar bereiken?

Digibordles

Het schooljaar is alweer even onderweg. Maar er liggen nog genoeg schoolweken voor je om iets te bereiken wat jij wil. Misschien is dat basgitaar leren spelen, een voldoende voor wiskunde halen of het rennen

Bespreek kunst & cultuur in de klas!

Digibordles

Kunst en cultuur zit overal, en vertelt vaak een verhaal. Deze verhalen zijn er in verschillende soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan een schilderij, actiefilm of muzieknummer. Maar wat is dat verhaal precies? In deze

Omgaan met keuzestress: hoe maken leerlingen keuzes?

Digibordles

Wist je dat je ieder dag wel 40.000 keuzes maakt? Daarom is het niet gek dat 46% van de jongeren last heeft van keuzestress. Hoe kan je met keuzestress omgaan? Door te leren hoe je

Jouw ideale school: van klagen naar actie!

Digibordles

Een groot deel van je leven zit je op school. Genoeg tijd om te bedenken hoe het beter kan! In deze les geven je leerlingen antwoord op de vraag: ‘Hoe ziet jouw ideale school eruit,

Veerkracht: hoe veer jij terug?

Digibordles

In het kader van Wereld Daklozendag (10 oktober) hebben we een video gemaakt met Fabian Weergang, voormalig thuis- en dakloze. Hij vertelt over zijn ervaring als dakloze en hoe hij hieruit is gekomen, het perfecte

Prinsjesdag: hoe presenteer je?

Digibordles

In deze les leer je de leerlingen over presenteren. Eerst bekijken de leerlingen een stukje van de belangrijkste presentatie van het jaar: de troonrede. Daarna oefenen de leerlingen zelf met presenteren. Docenteninstructie: Open de PowerPoint.

Hoe kom je er? – Hoe maak je SMART-doelen?

Digibordles

SMART-doelen zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Ze helpen focus en motivatie te behouden, maken voortgang inzichtelijk en vergroten de kans op succes bij persoonlijke of professionele doelen.

Stappenplan reflecteren

Stappenplan

Reflecteren helpt je om terug te kijken op een situatie, te analyseren wat goed en minder goed ging, en verbeterpunten te bepalen. Door dit steeds opnieuw te doen, leer je van je ervaringen en verbeter

Stappenplan plannen

Stappenplan

Goed plannen begint met het maken van een takenlijst, het opdelen van grote taken en het inschatten van de benodigde tijd. Voer je planning uit, stel deze zo nodig bij en reflecteer achteraf om je

Stappenplan opdrachten maken

Stappenplan

Bij het maken van opdrachten is het belangrijk om de vraag goed te lezen, kernwoorden te markeren en je antwoord te controleren. Gebruik bij berekeningen een gestructureerde aanpak (SPA-methode) en kijk je werk kritisch na

Stappenplan jezelf motiveren

Stappenplan

Om jezelf te motiveren, creëer een prettige studieplek, maak een planning en stel haalbare doelen. Beloon jezelf na een taak, denk positief en reflecteer achteraf op wat goed ging en wat beter kan.

Invloed op je werkgeluk

Mentormodule

Deze module richt zich op werkgeluk en het omgaan met werkdruk als mentor. Mentoren leren hoe ze hun energie en tijd effectief kunnen beheren, prioriteiten stellen en zich richten op zaken waar ze invloed op
[tumult_advanced_search]