Goede banen, welvaart, economische groei, een sociale samenleving en een gelukkig leven voor iedereen. Wie droomt daar niet van? Ra ra waar begint dat allemaal mee? Inderdaad: met goed onderwijs! In de afgelopen twintig jaar
Wekelijks kom ik op scholen om met mentoren en mentorenteams te werken. Nu is een kenmerk van een groep of een team dat er altijd een geheel eigen cultuur en normenpatroon ontstaat. Vaak is het
17 december 2006 staat er bij. Is het zo lang geleden dat ik een samenvatting van Ben Tiggelaars Dromen, Durven, Doen maakte? Ik weet nog dat het indruk maakte vanwege de concrete boodschap: als je
Ik heb het toch elk jaar wel weer als het jaar op zijn einde loopt; zo’n nostalgisch gevoel over hoe snel de tijd gaat. Zeker dit jaar, mijn eerste jaar als moeder van een prachtige
Inspiratie en normatief handelen. Dat is de 8e competentie die ik tijdens mijn studie aan de Marnix Academie in Utrecht moest aantonen. Deze PABO is de enige die deze competentie in het competentieprofiel van een
Zo, het is 2014. Tijd om even terug te kijken op 2013 en alvast te dromen over 2014. Wat waren de belangrijkste momenten van afgelopen jaar? En wat zijn jouw plannen voor 2014? Leuk om
In deze periode van het jaar rijden wij als Tumulters kriskras door Nederland om op scholen die met Tumultmateriaal werken ‘Tumult Reflectie’-sessies te doen. Aan de hand van activerende (tumultueuze’) werkvormen reflecteren we met de
De vakantie is voorbij, en nu is het weer tijd voor school. Hoe blijven je leerlingen tot het einde van het schooljaar gemotiveerd? Met een beloningenmuur! Op deze muur staan beloningen. Dit zijn dingen die
Goed omgaan met geld; het is lastiger dan je denkt. Dure aankopen, leuke uitjes, nabetalingen … Lukt het jouw leerlingen om goede keuzes te maken met hun geld? Kortom: zijn zij hun geld de baas?
Start Ga staan als …-stellingen. Alle stellingen gaan over de studiehouding van de leerlingen, tijdens de toetsweek. Kern De leerlingen volgen het stappenplan reflecteren met een klasgenoot. Ze schrijven op wat goed en fout ging.
Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. In deze les ontdek je wat ongewenst online gedrag is en wat jij daartegen kan doen. Start: the hate comment song De leerlingen
Het schooljaar is alweer even onderweg. Maar er liggen nog genoeg schoolweken voor je om iets te bereiken wat jij wil. Misschien is dat basgitaar leren spelen, een voldoende voor wiskunde halen of het rennen
Kunst en cultuur zit overal, en vertelt vaak een verhaal. Deze verhalen zijn er in verschillende soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan een schilderij, actiefilm of muzieknummer. Maar wat is dat verhaal precies? In deze
Wist je dat je ieder dag wel 40.000 keuzes maakt? Daarom is het niet gek dat 46% van de jongeren last heeft van keuzestress. Hoe kan je met keuzestress omgaan? Door te leren hoe je
Een groot deel van je leven zit je op school. Genoeg tijd om te bedenken hoe het beter kan! In deze les geven je leerlingen antwoord op de vraag: ‘Hoe ziet jouw ideale school eruit,
In het kader van Wereld Daklozendag (10 oktober) hebben we een video gemaakt met Fabian Weergang, voormalig thuis- en dakloze. Hij vertelt over zijn ervaring als dakloze en hoe hij hieruit is gekomen, het perfecte
In deze les leer je de leerlingen over presenteren. Eerst bekijken de leerlingen een stukje van de belangrijkste presentatie van het jaar: de troonrede. Daarna oefenen de leerlingen zelf met presenteren. Docenteninstructie: Open de PowerPoint.