Persoonlijke begeleiding

Persoonlijke begeleiding

Eind van het jaar: tijd voor reflectie!

Blog

Ik heb het toch elk jaar wel weer als het jaar op zijn einde loopt; zo’n nostalgisch gevoel over hoe snel de tijd gaat. Zeker dit jaar, mijn eerste jaar als moeder van een prachtige

Persoonlijke studiebegeleiding bij leerlingen: hoe doe je dat?

Blog

Er zijn duizenden docenten die op school lesgeven met Tumultmateriaal. Maar ook buiten school zijn er docenten die Tumult gebruiken bij het persoonlijk begeleiden van leerlingen. Dit zijn docenten die vanuit een huiswerk- of bijscholingsinstituut

Betrek ouders met een thuisopdracht!

Digibordles

Betrek ouders bij je mentorles: dat heeft een groot positief effect op de ontwikkeling van jouw leerlingen! Hoe doe je dat? Door leerlingen een thuisopdracht mee te geven. Wie ben ik en wat kan ik?

Je eigen kwaliteiten

Mentormodule

Deze module helpt mentoren inzicht te krijgen in hun eigen kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën aan de hand van het kernkwadrantenmodel. Door zelfreflectie en gerichte oefeningen leren ze hoe ze hun sterke punten optimaal kunnen

Verantwoordelijkheden en taken van de mentor

Mentormodule

Deze module biedt inzicht in de rol van de mentor als coördinator van de eerstelijns leerlingbegeleiding en de bijbehorende verantwoordelijkheden. Mentoren leren hoe ze leerlingen begeleiden op het gebied van studievaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling en loopbaanoriëntatie,

Signaleren van problematiek

Mentormodule

Deze module richt zich op het signaleren van mentale en sociale problematiek bij leerlingen en het effectief reageren als mentor. Mentoren leren hoe ze afwijkend gedrag kunnen herkennen, het gesprek met de leerling aangaan en

Zorgstructuur op school en doorverwijzen

Mentormodule

Deze module richt zich op de zorgstructuur binnen en buiten school en het belang van tijdig doorverwijzen. Mentoren leren wanneer en hoe ze leerlingen met problematiek kunnen doorsturen naar interne en externe zorgpartners, in samenspraak

Communiceren met ouders en verzorgers

Mentormodule

Effectieve communicatie met ouders en verzorgers is cruciaal voor het studiesucces en welzijn van leerlingen. Mentoren spelen een sleutelrol in het opbouwen van een constructieve samenwerking met ouders, waarbij transparantie, regelmatige communicatie en wederzijds begrip

Wie ben ik en wat kan ik? – wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke kanten, maar ook eigenschappen die soms in de weg zitten. In deze les ontdek je jouw kwaliteiten en valkuilen, zodat je beter begrijpt waar je goed in bent en waar je op

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Iedereen heeft sterke eigenschappen, maar ook punten waar hij of zij op moet letten. In deze les onderzoek je je kwaliteiten en valkuilen, zodat je beter begrijpt waar je goed in bent en waarin je

Waar geloof jij in? – Vertrouwen, overtuiging en richting

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar zij zelf in geloven, wat hen drijft en hoe overtuigingen invloed hebben op keuzes. Ze reflecteren op morele situaties en leren dat geloof ook gaat over vertrouwen en identiteit.

Thuis: jouw plek, jouw gevoel

Werkboekles

Leerlingen staan stil bij wat hun thuis tot thuis maakt: het huis, een gevoel van veiligheid en hun favoriete plek. Door te reflecteren en delen leren ze elkaar beter kennen.
[tumult_advanced_search]