Al ruim voor Nina’s 4e verjaardag gingen we bij veel basisscholen langs, op zoek naar de ‘ideale’ school voor onze dochter. Altijd leuk: betrokken meesters en juffen, sfeer van gemeenschappelijkheid en liefde voor leren. We
Er zijn ontzettend veel boeken geschreven waar jij als docent of coördinator echt iets aan kan hebben. Boeken die je inspiratie geven, concrete lesideeën delen of tips geven over hoe je tijd bespaart. December is
Door de jaren heen heeft mijn oma mij talloze verhalen verteld over haar schooltijd. Ze zat samen met de andere meiden uit de buurt op een streng katholieke meisjesschool. Hier kregen ze een aantal vakken
Leermateriaal ontwikkelen is een creatief proces. Daarom vind ik het ook zo leuk. Je begint met een idee en het eindresultaat is iets tastbaars, zoals een boekje, een online module of een spel. Dat moment
Als je iets wilt leren heb je grofweg twee manieren. Je hebt de probleemgerichte manier waarbij je leerlingen een probleem voorlegt dat ze moeten oplossen. Als je als docent een ‘slim’ probleem bedenkt, worden leerlingen
Als je in de bovenbouw van de havo of het vwo zit ben je geen kind meer. Je hebt echt wel wat van de wereld gezien, je bent een persoonlijkheid geworden en je weet steeds
De hele dag hoor ik hier op kantoor onderwijs en ict-termen voorbij komen. Vaak ben ik er net een beetje achter wat de ene inhoudt, hoor ik weer iets nieuws. Totdat ik tegen deze infographic
Mooi woord: mathetiek! Het betekent ‘de kunst van het leren’. Comenius onderscheidde dat van de didactiek; de ‘kunst van het onderwijzen’. Het belangrijkste verschil is dat didactiek uitgaat van de rol van de docent, terwijl
Tijdens de zomervakantie gaan we bij Tumult natuurlijk gewoon door. Ik vind dat altijd een hele prettige tijd om te werken, er is heel veel te doen, maar de sfeer is toch op een zomerse
Altijd goed: een avondje uit en voor je plezier meedoen aan een KennisCafe over leren. Op 21 oktober was ik in de Balie om daar onder leiding van Martijn van Calmthout te luisteren naar- en
Verleden week blogde ik over mijn bezoek aan het Bergschenhoekse Melanchthon, waar Seneca’s spreuk ‘non scholae sed viteae discimus’ op de muur is geschilderd. Die spreuk spreekt me aan, maar ik vroeg me ook af:
Een klein jaartje geleden schreef ik over de manier waarop Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk aan de IJssel aandacht besteedde aan vakoverstijgende studievaardigheden. Drie jaar geleden startte men in de onderbouw naast o.a. het profiel
Bij Tumult zijn we bezig met het maken van een nieuwe website (daarover een ander keer meer!). We doen dit onder andere samen met onze grafisch ontwerper, Carsten Altena. Ik vind het altijd zo knap
Je doet het vaak bij verjaardagen, op trouwdata, tijdens Oud & Nieuw en bij andere ‘jubel’-data: terugkijken… Tumult bestaat op 22 november 2014 vijftien jaar. In die jaren startten we verschillende educatieve projecten. Bij het
Brave leerlingen die lijdzaam de bevelen van de alwetende docent opvolgen is ZO 20e eeuw! Leerlingen moeten kritisch en mondig worden en bovenal verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Maar hoe integreer je deze 21st
Vanwege Tumults 15e verjaardag volgende maand kijken we terug: natuurlijk naar onze eigen ontwikkeling, maar met minimaal net zoveel interesse naar de bredere onderwijsontwikkeling. Na het spijkerschrift in Mesopotamië, de Grieken, Karel de Grote, de
Op 22 november bestaat Tumult 15 jaar. Bij zo’n moment hoort terugkijken en ‘op z’n Tumults’ kwam daarbij al het spijkerschrift in Mesopotamië voorbij, had ik het over de Grieken, Karel de Grote en de
In de afgelopen jaren heb ik een verandering in het onderwijsveld gezien. Er wordt steeds meer beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid en inbreng van de individuele docent. Verschillende docenten verzamelen zich en vinden bij
Even op mijn lijstje kijken: Studievaardigheden 3-4 vmbo, Studievaardigheden 3 havo/vwo en Kiezen Profiel nog, dan is de inhoudelijke revisie voor volgend schooljaar klaar. Daarna doen we de opmaak en vervolgens gaat het materiaal via