Lessen voorbereiden

Lessen voorbereiden

Teach like a Champion: plannen, wat komt daar bij kijken?

Blog

Hoe ziet jouw klas eruit? In de klas die ik lesgaf was gekozen voor teamtafels: vierkante en ronde tafels waaraan vier leerlingen kunnen zitten. Hun laatjes zaten in een kast, achter in de klas. Er

Teach like a champion: structuur in de les!

Blog

Op de PABO werd ik ermee doodgegooid. Eerst was het een DA model, later gingen we over op het ADI lesvoorbereidingsformulier. Als je de les aan de hand van dit formulier voorbereidde, wist je zeker

10 tips om je lessen op te frissen

Blog

Goede voornemens, iedereen heeft ze. Dat kan aan het begin van een nieuw jaar, of natuurlijk bij de start van ene nieuw schooljaar! Ik heb er maar 1 dit jaar: direct opstaan als de wekker

6 vuistregels voor effectief beeldgebruik in leermateriaal

Blog

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Gaat dit cliché ook op voor leermateriaal? Feit is dat onze hersenen visuele informatie gemakkelijker verwerken dan tekstuele informatie. Dat gegeven kun je benutten door leerstof te begeleiden

Flip je videoles met TED Ed

Blog

TED Ed, het educatieve broertje van TED, bestaat deze maand een jaar. Dat is iets om te vieren! Met hun prachtige educatieve video’s heeft de site inmiddels meer dan twee miljoen bezoekers gehaald en meer

MI in de praktijk #1: De visueel-ruimtelijke intelligentie

Blog

Leuk hoor, zo’n onderwijstheorie, maar wat kun je ermee? Ondanks de kritiek op de theorie over meervoudige intelligenties, kan het een handvat zijn om meer variatie in de les te brengen en meer recht te

Meervoudige intelligenties in de praktijk #2: De muzikaal-ritmische intelligentie

Blog

“Eén keer acht is acht, twee keer acht is zestien, drie keer acht …”. De tafels leerde ik op de basisschool door te klappen, stampen en een soort ‘hoofd-schouders-knie-en-teen-‘dansje te doen tijdens het opnoemen van

Meervoudige intelligenties in de praktijk #3: De lichamelijk-motorische intelligentie

Blog

We horen het zo vaak: we bewegen te weinig. En dat leidt tot allerlei lichamelijke en geestelijke problemen. We zitten dan ook grote delen van onze dag: op school, op het werk, tijdens het eten,

‘Flippen’ in 5 stappen

Blog

Het toepassen van ‘Flipping the Classroom’ is eenvoudiger dan je zou verwachten. In onderstaand vijfstappenplan laat ik zien hoe gemakkelijk het is om dit principe toe te passen. Je kunt er bij wijze van spreken

Meervoudige intelligenties in de praktijk #4: De interpersoonlijke intelligentie

Blog

Lekker kletsen tijdens de les, constant communiceren via de smartphone, gekke bekken trekken… Bijna alle leerlingen lijken deze intelligentie sterk ontwikkeld te hebben: de interpersoonlijke intelligentie. Maak van de nood een deugd en gebruik deze

Meervoudige intelligenties in de praktijk # 5: De verbaal-linguïstische intelligentie

Blog

Uitleggen, vragen stellen, teksten lezen… Een groot deel van de lessen bestaat uit verbale communicatie. De verbaal-linguïstische intelligentie is, naast de logisch-mathematische, dan ook een intelligentie die in het algemeen veel aan bod komt op

Het TPACK-model: de integratie van technologie, didactiek en vakinhoud in het onderwijs

Blog

O, wat kon ik enthousiast zijn over een nieuw ontdekte tool tijdens de lerarenopleiding! Vol enthousiasme bouwde ik er dan een les omheen en verwachtte dat de leerlingen spontaan maximaal zouden leren en gemotiveerder dan

Meervoudige intelligenties in de praktijk #6: De logisch-mathematische intelligentie

Blog

Opgaven maken, logisch redeneren, analyseren… De logisch-mathematische intelligentie is, naast de verbaal-linguïstische intelligentie, een intelligentie die over het algemeen veel aangesproken wordt in het huidige onderwijs. Daarom in deze blog een aantal ideeën voor werkvormen

Meervoudige intelligenties in de praktijk #7: De intrapersoonlijke intelligentie

Blog

Misschien denk je als docent wel eens: hoe krijg ik deze leerling uit zijn of haar wereld? De leerling zit misschien regelmatig te dagdromen of werkt het liefste alleen aan een opdracht. Grote kans dat

Meervoudige intelligenties in de praktijk # 8: de natuurgerichte intelligentie

Blog

Zitten je leerlingen uit het raam te staren? Misschien is het tijd om eens naar buiten te gaan! In deze laatste blog in de serie over meervoudige intelligenties in de praktijk, aandacht voor de natuurgerichte

Zelf lesmateriaal maken: ja of nee?

Blog

Toen ik zelf voor de klas stond, basisonderwijs welteverstaan, kluste ik wat af. Een kwartetspel, een werkblad en de verwerking van een geschiedenishoofdstuk in een toneelstuk. En ja, ik moet toegeven, ook ik ‘leende’ wel

Handige tools #12: interactieve presentaties met Nearpod

Blog

Als je graag lesgeeft met tools, zul je het misschien herkennen: je hebt voor je les een PowerPointpresentatie gemaakt, een link naar een interessante YouTube-video en een paar quizjes om de hele klas te activeren.

Werken met Nearpod: mijn ervaringen

Blog

Eerder schreef ik al over de interactieve presentatietool Nearpod. Ik was heel enthousiast over deze tool. Inmiddels heb ik de tool in een echte les gebruikt. Benieuwd naar hoe ik dit college heb ingericht en

[tumult_advanced_search]