Hoewel ik inmiddels 58 ben, leer ik nog steeds. Misschien zelfs wel meer dan pakweg tien jaar geleden. Een van de dingen die ik onlangs ontdekte, is dat ik iets wat ik eerder wel kon,
Het klinkt simpel: gebruik video in je lessen. Maar als je er echt mee aan de slag wilt gaan, borrelen er toch nog behoorlijk wat vragen op. Hoe sluit de video aan bij de inhoud
Van jou als docent wordt een steeds meer coachende houding tegenover je leerlingen verwacht. Dat is qua organisatie niet altijd gemakkelijk. Daarom voor (reken)docenten een handreiking van Tumult. Je leerlingen maken een filmpje met daarin
Liet jij je vroeger overhoren? Ik wel. Ik vond het best gezellig; met mijn moeder en een kopje thee op de bank. De ene keer was ik beter voorbereid dan de andere. Ik ‘gebruikte’ de
Herhalen, herhalen, herhalen. Elke keer weer met m’n hand op m’n boek en hup, stampen maar! Zo leerde ik mijn woordjes. Bespreek jij wel eens met je leerlingen hoe ze hun woordjes leren? Bij de
Mijn planningen waren werkelijk prachtig. Ik zou bijna zeggen: kunst. Enorme vellen papier vol kleuren, tekeningen en tekst. Ik deed er serieus een hele dag over om zo’n planning te maken. Daarna voelde ik me
Drie jaar geleden startte het Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk aan de IJssel in de onderbouw met het profiel Regulier. Dit profiel biedt leerlingen 4 uur in de week vraaggerichte studiebegeleiding. Het is een groot
Elk vak vraagt een andere manier van leren. Wiskundesommen oefende ik vaak, voor biologie maakte ik schetsen van celmembranen en voor geschiedenis maakte ik een samenvatting. Maar wat bij geschiedenis helemaal goed hielp, was mijn
Woordjes leren, woordjes stampen, lange lijsten woorden leren… Voor sommigen is het een crime, voor anderen een manier om ‘effe een 10 binnen te tikken’. Ik had het geluk dat ik bij die laatste groep
In een eerdere blog had ik het over een digitale tool voor het maken van flitskaarten. Ik had het kort over de voordelen van digitale flitskaarten en op welke manier je ze kunt inzetten in
Een tijdje geleden schreef Arnoud al een prachtige blog over Educanon en hoe je deze tool inzet om je klas effectief te flippen. Er zijn meer tools die het mogelijk maken om video’s interactief te
Als ik ging leren voor een toets of tentamen, schreef ik met de hand pagina’s vol met samenvattingen. Had ik maar geweten dat ik ook mindmaps kon maken… Dat had me een hoop tijd bespaard!
Vorige week schreef ik over de voordelen van digitale mindmaps en wat je er mee kunt doen in de les. In deze blog leg ik in 5 korte stappen uit hoe je een online mindmap
Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen zich ergens echt in verdiepen? Geef ze de opdracht ‘expert’ te worden in hun deelonderwerp en hun medeleerlingen les te geven! Met de werkvorm ‘experts’, ook wel bekend als
Het eindexamen staat weer voor de deur. Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden tot in den treure voorbereid op de landelijke eindtoetsen. Niet alleen leerlingen, maar ook scholen voelen de enorme prestatiedruk. Scholen moeten immers
Ik kan het me nog goed herinneren: tijdens de pauze in een hoekje van de kantine toch nog even snel die woordjes Duits of Frans erin proberen te stampen. Niet hoe het hoort natuurlijk, maar
In de overdadige hoeveelheid blogs, nieuwsberichten, twitterberichten, chats, reportages oftewel ‘content’, raak je gemakkelijk het spoor bijster. En terwijl die contentvulkaan maar doorgaat, moet jij als docent, student of simpelweg geïnteresseerde wereldburger wel de voor
Start Ga staan als …-stellingen. Alle stellingen gaan over de studiehouding van de leerlingen, tijdens de toetsweek. Kern De leerlingen volgen het stappenplan reflecteren met een klasgenoot. Ze schrijven op wat goed en fout ging.
Het schooljaar is alweer even onderweg. Maar er liggen nog genoeg schoolweken voor je om iets te bereiken wat jij wil. Misschien is dat basgitaar leren spelen, een voldoende voor wiskunde halen of het rennen
Wat heb je aan deze les?In deze les leer je hoe je doelen stelt. Dat is handig, want dat helpt je om zowel op school als daarbuiten meer te bereiken. Na deze les kun je:
Wat heb je aan deze les?In deze les maak je kennis met verschillende manieren van woordjes leren. Dat is handig, want zo ontdek je hoe jij het snelst en gemakkelijkst woordjes leert. Na deze les
Wat heb je aan deze les?In deze les leer je hoe je informatie makkelijk kunt onthouden door het te koppelen aan plekken in een ruimte. Dat is handig, want je kunt het gebruiken bij ieder
Wat heb je aan deze opdracht?Hoe leer jij voor een toets? Wat kun je leren van de aanpak van je klasgenoten? In deze opdracht ontdek je wat je kunt verbeteren aan jouw leerstrategieën. Na deze