Leerstrategieën

Leerstrategieën

Nooit te oud om te leren

Blog

Hoewel ik inmiddels 58 ben, leer ik nog steeds. Misschien zelfs wel meer dan pakweg tien jaar geleden. Een van de dingen die ik onlangs ontdekte, is dat ik iets wat ik eerder wel kon,

Video in de les: nuttig of noodzaak?

Blog

Het klinkt simpel: gebruik video in je lessen. Maar als je er echt mee aan de slag wilt gaan, borrelen er toch nog behoorlijk wat vragen op. Hoe sluit de video aan bij de inhoud

Uitbreiding lesbrief Leg het uit met een filmpje

Blog

Van jou als docent wordt een steeds meer coachende houding tegenover je leerlingen verwacht. Dat is qua organisatie niet altijd gemakkelijk. Daarom voor (reken)docenten een handreiking van Tumult. Je leerlingen maken een filmpje met daarin

Uitbreiding lesbrief Eerste hulp bij … toets leren

Blog

Liet jij je vroeger overhoren? Ik wel. Ik vond het best gezellig; met mijn moeder en een kopje thee op de bank. De ene keer was ik beter voorbereid dan de andere. Ik ‘gebruikte’ de

Uitbreiding lesbrief Memory – Erinnerung – Geheugen – Mémoire

Blog

Herhalen, herhalen, herhalen. Elke keer weer met m’n hand op m’n boek en hup, stampen maar! Zo leerde ik mijn woordjes. Bespreek jij wel eens met je leerlingen hoe ze hun woordjes leren? Bij de

Studievaardigheden, waarom?

Blog

Mijn planningen waren werkelijk prachtig. Ik zou bijna zeggen: kunst. Enorme vellen papier vol kleuren, tekeningen en tekst. Ik deed er serieus een hele dag over om zo’n planning te maken. Daarna voelde ik me

Leer je slim?!

Blog

Drie jaar geleden startte het Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk aan de IJssel in de onderbouw met het profiel Regulier. Dit profiel biedt leerlingen 4 uur in de week vraaggerichte studiebegeleiding. Het is een groot

Uitbreiding lesbrief Terug in de tijd

Blog

Elk vak vraagt een andere manier van leren. Wiskundesommen oefende ik vaak, voor biologie maakte ik schetsen van celmembranen en voor geschiedenis maakte ik een samenvatting. Maar wat bij geschiedenis helemaal goed hielp, was mijn

Handige tools #3: digitale flitskaarten

Blog

Woordjes leren, woordjes stampen, lange lijsten woorden leren… Voor sommigen is het een crime, voor anderen een manier om ‘effe een 10 binnen te tikken’. Ik had het geluk dat ik bij die laatste groep

Infographic: Waarom zou je flitskaarten gebruiken als leermiddel?

Blog

In een eerdere blog had ik het over een digitale tool voor het maken van flitskaarten. Ik had het kort over de voordelen van digitale flitskaarten en op welke manier je ze kunt inzetten in

Handige tools #4: 4x quizzen maken bij leerzame video’s

Blog

Een tijdje geleden schreef Arnoud al een prachtige blog over Educanon en hoe je deze tool inzet om je klas effectief te flippen. Er zijn meer tools die het mogelijk maken om video’s interactief te

Handige tools #5: digitaal mindmappen deel 1

Blog

Als ik ging leren voor een toets of tentamen, schreef ik met de hand pagina’s vol met samenvattingen. Had ik maar geweten dat ik ook mindmaps kon maken… Dat had me een hoop tijd bespaard!

Handige tools #5: digitaal mindmappen deel 2

Blog

Vorige week schreef ik over de voordelen van digitale mindmaps en wat je er mee kunt doen in de les. In deze blog leg ik in 5 korte stappen uit hoe je een online mindmap

Uitbreiding lesbrief Leer meer in minder tijd!

Blog

Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen zich ergens echt in verdiepen? Geef ze de opdracht ‘expert’ te worden in hun deelonderwerp en hun medeleerlingen les te geven! Met de werkvorm ‘experts’, ook wel bekend als

Digitale hulp bij eindexamens

Blog

Het eindexamen staat weer voor de deur. Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden tot in den treure voorbereid op de landelijke eindtoetsen. Niet alleen leerlingen, maar ook scholen voelen de enorme prestatiedruk. Scholen moeten immers

Leren of stampen: de feiten op een rij

Blog

Ik kan het me nog goed herinneren: tijdens de pauze in een hoekje van de kantine toch nog even snel die woordjes Duits of Frans erin proberen te stampen. Niet hoe het hoort natuurlijk, maar

Handig bij leren: conceptmapping!

Blog

In de overdadige hoeveelheid blogs, nieuwsberichten, twitterberichten, chats, reportages oftewel ‘content’, raak je gemakkelijk het spoor bijster. En terwijl die contentvulkaan maar doorgaat, moet jij als docent, student of simpelweg geïnteresseerde wereldburger wel de voor

Reflecteren: hoe ging jouw toetsweek?

Digibordles

Start Ga staan als …-stellingen. Alle stellingen gaan over de studiehouding van de leerlingen, tijdens de toetsweek. Kern De leerlingen volgen het stappenplan reflecteren met een klasgenoot. Ze schrijven op wat goed en fout ging.

Doelen stellen: wat wil jij dit schooljaar bereiken?

Digibordles

Het schooljaar is alweer even onderweg. Maar er liggen nog genoeg schoolweken voor je om iets te bereiken wat jij wil. Misschien is dat basgitaar leren spelen, een voldoende voor wiskunde halen of het rennen

Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les leer je hoe je doelen stelt. Dat is handig, want dat helpt je om zowel op school als daarbuiten meer te bereiken. Na deze les kun je:

Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les maak je kennis met verschillende manieren van woordjes leren. Dat is handig, want zo ontdek je hoe jij het snelst en gemakkelijkst woordjes leert. Na deze les

Hoe onthoud je alles wat je moet leren?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les leer je hoe je informatie makkelijk kunt onthouden door het te koppelen aan plekken in een ruimte. Dat is handig, want je kunt het gebruiken bij ieder

Welke leerstrategieën gebruik jij?

Werkboekles

Wat heb je aan deze opdracht?Hoe leer jij voor een toets? Wat kun je leren van de aanpak van je klasgenoten? In deze opdracht ontdek je wat je kunt verbeteren aan jouw leerstrategieën. Na deze

Stappenplan samenvatten

Stappenplan

Een goede samenvatting helpt je de kern van een tekst snel te begrijpen. Volg deze stappen om effectief samen te vatten:
[tumult_advanced_search]