Groepsdynamiek

Groepsdynamiek

Week Tegen Pesten 2024: heb jij het al gehoord?

Digibordles

Heb jij al gehoord dat … Ik zag op TikTok dat … Roddels geef je snel door. Maar kloppen die roddels wel? Moet je ingrijpen? Denk ff na! Als het om geklets gaat! Start: een

Carnaval: wat doe jij als je iets ziet dat niet oké is?

Digibordles

Bende gij er al klaar veur? Carnaval! Je kan je helemaal uitleven: verkleden, gek doen … Maar er zijn ook grenzen. Wat doe jij als je iets ziet dat niet oké is? Maak grensoverschrijdend gedrag

Valentijnsdag: liefde voor jezelf en elkaar

Digibordles

Valentijnsdag is de dag van de liefde. Naast verliefdheid zijn er ook andere vormen van liefde. Zoals liefde voor jezelf en anderen. Maar hoe geef je jezelf en anderen liefde? In deze les geven jij

Feestdagenspecial: rendieren van Rovaniemi

Digibordles

Speel met de hele klas de kersteditie van het bekende spel Weerwolven van Wakkerdam. Komen jullie erachter wie de wraakzuchtige rendieren zijn voor het te laat is?

Wie ben jij in de klas?

Digibordles

Mag een jongen op ballet zitten? Maakt het uit in wat voor huis je woont? Heel kort haar bij een meisje; is dat oké? In deze les onderzoeken jullie of jullie in de klas écht

Week Tegen Pesten 2025: de Geheime Onderwijsmissie! (escaperoom)

Digibordles

Het thema van de Week Tegen Pesten is dit jaar: ‘Goed voor elkaar!’. Zijn je leerlingen goed voor elkaar? Dan hebben ze het goed voor elkaar! Met deze geheime onderwijsmissie kan je deze week in

Zilveren Weken: energized het nieuwe jaar in!

Digibordles

Een Tumult Actueel speciaal voor jou als mentor! De Zilveren Weken zijn weer aangebroken, een belangrijk moment in de groepsvorming van een klas. Maar wat houden die weken eigenlijk in? En hoe speel jij daarop

De Gouden Weken: hoe lossen jullie dit op?

Digibordles

TIP: Zo werk je met onze interactieve PowerPoints in je les. In deze derde en laatste De-Gouden-Weken-les uit de reeks van drie lessen, bedenken de leerlingen manieren waarop zij een probleem kunnen oplossen.

Welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

Een goed begin is het halve werk! Tijdens deze les ontdekken leerlingen welke schoolregels er zijn en waarom ze belangrijk zijn. Samen bedenken ze klassenregels en leggen deze op een handige manier vast, zodat iedereen

Hoe leer jij je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les ontdek je nieuwe dingen over je klasgenoten. Dat is leuk, want zo leer je ze beter kennen. Na deze les kun je:

Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?In deze les bedenken jullie hoe je van dit jaar een topjaar maakt. Zo voelt iedereen zich prettig in de klas! Na deze les kun je:

Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Wat heb je aan deze les?Je praat niet alleen met woorden. Je houding is net zo belangrijk. Welke houding heb jij als je met anderen praat? En welke houding vind je fijn bij anderen? Daar

Stappenplan samenwerken

Stappenplan

Succesvol samenwerken begint met een goede taakverdeling, duidelijke afspraken en effectieve communicatie. Door elkaar te helpen, feedback te geven en na afloop te reflecteren, wordt de samenwerking steeds beter.

Pedagogisch klimaat

Mentormodule

Het pedagogisch klimaat in de klas bepaalt de sfeer, het welbevinden van leerlingen en docenten, en de leerprestaties. Groepsvorming doorloopt verschillende fases en als mentor speel je een cruciale rol in het creëren van een

Veiligheid en pestgedrag

Mentormodule

Pesten en onveiligheid in de klas kunnen een grote impact hebben op het welzijn en de schoolprestaties van leerlingen. Als mentor is het essentieel om pestgedrag te herkennen, preventief te handelen en in te grijpen

Energizers – Voor een energieke start met jouw mentorklas!

Werkvorm

Deze energizers helpen mentoren om op een laagdrempelige, actieve manier te werken aan groepsvorming en sfeer. De werkvormen bevorderen onderlinge kennismaking, samenwerking en een veilige, fijne klasomgeving.
[tumult_advanced_search]