Deze hele week is het Nationale Onderwijsweek. Overal in het land worden workshops georganiseerd over alles wat ook maar een klein beetje met onderwijs en opvoeding te maken heeft (daarover volgende week meer). Eén van
Iedere leerling is wel eens zenuwachtig voor een toets of gespannen voor een presentatie. Dat is heel normaal. Pas als die zenuwen omslaan in angst, spreken we van faalangst. Ongeveer 10% van de jongeren tussen
Infographics, ik ben er dol op! Je hebt direct een prachtig visueel overzicht. Die visuele informatie verwerken onze hersenen tot wel 60.000 keersneller dan alleen gesproken of geschreven informatie. Deze infographic vind ik erg mooi.
Afgelopen week was ik op het hoofdkantoor van Microsoft op Schiphol. Een bedrijf waar ze ‘het nieuwe werken’ helemaal geïntegreerd hebben in hun bedrijfscultuur. Een relaxte, kleurige sfeer met een Coffee Company in de hal.
Het klinkt simpel: gebruik video in je lessen. Maar als je er echt mee aan de slag wilt gaan, borrelen er toch nog behoorlijk wat vragen op. Hoe sluit de video aan bij de inhoud
Ken je dat gevoel nog? Het gevoel dat je had als je ouders naar school gingen om met jouw mentor te praten? En jij mocht niet mee! Ik kon nooit slapen: ik bleef wakker tot
Orde in de klas, het blijft een hot item. Op internet vind je er veel artikelen over en ook Schooljournaal, het tijdschrift van CNV Onderwijs besteedde er in september weer aandacht aan. Het is dan
Sommige namen onthoud je. Ik bijvoorbeeld, onthoud de naam van Howard Lisle, mijn docent aardrijkskunde in Engeland. Waarom? Zijn lesgeven ging gepaard met de nodige armgebaren en oneliners (“It’s not the earth we have to
Van jou als docent wordt een steeds meer coachende houding tegenover je leerlingen verwacht. Dat is qua organisatie niet altijd gemakkelijk. Daarom voor (reken)docenten een handreiking van Tumult. Je leerlingen maken een filmpje met daarin
Naast docent ben ik ook ouder. Mijn oudste dochter is net 19 geworden, dus ik heb jarenlange ervaring met het onderwijs. De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs was niet alleen voor Nina
‘Maar juf, we hebben nog geen rekenen gedaan!’ De hele ochtend was mijn groep 6 bezig met linialen, ruitjespapier en schaal berekenen. Het resultaat van deze ochtend was een prachtig gekleurde plattegrond van de klas,
Hoe kan je de best mogelijke docent zijn voor je leerlingen? Dat is iets wat je je waarschijnlijk wel eens hebt afgevraagd. Stel, je begint elk nieuw schooljaar door deze vraag aan je leerlingen voor
Hoewel je leerlingen misschien niet meer in Sinterklaas geloven, vinden ze het maar wat leuk om hun schoolboeken te verruilen voor een leuk spel en een handje pepernoten. Ik heb een paar leuke lesideeën voor
De uitgever is al lang niet meer de enige aanbieder van leermiddelen. Uit de SLO leermiddelenmonitor van 2017/2018 blijkt dat maar liefst 64% van de docenten in het voortgezet onderwijs zelf leermiddelen ontwikkelt. Sterker nog,
Toen ik vroeger leerde autorijden, dacht ik dat ik het al kon na het examen. Maar het echte rijden leerde ik pas later. Nu ben ik een ervaren chauffeur maar dat heeft even geduurd. Net
Er zijn ontzettend veel boeken geschreven waar jij als docent of coördinator echt iets aan kan hebben. Boeken die je inspiratie geven, concrete lesideeën delen of tips geven over hoe je tijd bespaart. December is
Leermateriaal ontwikkelen is een creatief proces. Daarom vind ik het ook zo leuk. Je begint met een idee en het eindresultaat is iets tastbaars, zoals een boekje, een online module of een spel. Dat moment
Elke maand bekijk ik voor onze website welke bestanden het meest gebruikt worden. Al een paar maanden scoort de docentenkaart Klassengesprek heel erg hoog. Een klassengesprek is als werkvorm natuurlijk een hele logische keuze voor
Tja, ik mis het wel hoor. Sinterklaas en Kerst met mijn eigen klas: lootjes trekken, de klas versieren, een dag schaatsen, de kerstviering. Ik vond dit de leukste tijd van het schooljaar. Hartstikke druk, maar
17 december 2006 staat er bij. Is het zo lang geleden dat ik een samenvatting van Ben Tiggelaars Dromen, Durven, Doen maakte? Ik weet nog dat het indruk maakte vanwege de concrete boodschap: als je
Denk je dat de lesstof te moeilijk is voor jouw leerlingen? Twijfel je aan hun kunnen? Stop! Leerlingen kunnen veel, vooral als je laat merken dat je in ze gelooft. En dat een hoog niveau
Ken je dat? Je staat voor de klas en iedereen kijkt je verwachtingsvol aan: ‘zeg jij het maar, jij bent de docent’. Met een ijsbreker zorg je dat die passieve houding gelijk aan de start
Ik heb het toch elk jaar wel weer als het jaar op zijn einde loopt; zo’n nostalgisch gevoel over hoe snel de tijd gaat. Zeker dit jaar, mijn eerste jaar als moeder van een prachtige
Zowel op school, als in m’n werk, als thuis heb ik in m’n leven al heel wat feedback gekregen. Bijvoorbeeld: ‘Je werkt te snel’ (die herinner ik me nog van m’n lagere school), ‘je loopt