Favorieten

Doe meer in minder tijd!

Blog

Voor docenten valt het nazomeren altijd samen met het opstarten van het nieuwe schooljaar. Nazomeren betekent voor veel mensen even lekker rustig aan doen. Maar starten met je nieuwe klas, je rooster en je lessen

Tumult bedankt…‎

Blog

Deze hele week is het Nationale Onderwijsweek. Overal in het land worden workshops georganiseerd over alles wat ook maar een klein beetje met onderwijs en opvoeding te maken heeft (daarover volgende week meer). Eén van

Faalangst bij je leerlingen: wat kun jij doen?

Blog

Iedere leerling is wel eens zenuwachtig voor een toets of gespannen voor een presentatie. Dat is heel normaal. Pas als die zenuwen omslaan in angst, spreken we van faalangst. Ongeveer 10% van de jongeren tussen

Creativiteit stimuleren, zo doe je dat

Blog

Ik las eens dat de moeder van Albert Einstein hem na school vaak vroeg: ‘heb je nog goede vragen gesteld?’. Ze inspireerde kleine Albert daar ontzettend mee denk ik, maakte hem nieuwsgierig en daagde hem

Handig, een visie!

Blog

Booming business: managementboeken. Ook ik las de afgelopen jaren veel boeken met titels die refereren aan hoeveel succes ik wel niet zou kunnen behalen, hoe ik en mijn team nog beter gebruik zouden kunnen maken

Het ABC van onderwijs dat ‘blijft plakken’

Blog

Infographics, ik ben er dol op! Je hebt direct een prachtig visueel overzicht. Die visuele informatie verwerken onze hersenen tot wel 60.000 keersneller dan alleen gesproken of geschreven informatie. Deze infographic vind ik erg mooi.

Nooit te oud om te leren

Blog

Hoewel ik inmiddels 58 ben, leer ik nog steeds. Misschien zelfs wel meer dan pakweg tien jaar geleden. Een van de dingen die ik onlangs ontdekte, is dat ik iets wat ik eerder wel kon,

Overal online samenwerken

Blog

Afgelopen week was ik op het hoofdkantoor van Microsoft op Schiphol. Een bedrijf waar ze ‘het nieuwe werken’ helemaal geïntegreerd hebben in hun bedrijfscultuur. Een relaxte, kleurige sfeer met een Coffee Company in de hal.

Video in de les: nuttig of noodzaak?

Blog

Het klinkt simpel: gebruik video in je lessen. Maar als je er echt mee aan de slag wilt gaan, borrelen er toch nog behoorlijk wat vragen op. Hoe sluit de video aan bij de inhoud

Uitbreiding lesbrief Mix & match!

Blog

Wat was jouw favoriete schoolvak? Mijn favoriete vak was geschiedenis: mijn docent kon prachtige verhalen vertellen. Zo prachtig, dat ik je nog steeds alles vertellen over de industriële revolutie in Lancashire. Tijdens mijn PABO ben

‘Open deuren’ en ‘leren van elkaar’ zijn cruciale factoren bij verbetering onderwijs

Blog

Goede banen, welvaart, economische groei, een sociale samenleving en een gelukkig leven voor iedereen. Wie droomt daar niet van? Ra ra waar begint dat allemaal mee? Inderdaad: met goed onderwijs! In de afgelopen twintig jaar

Het belang van inhoudelijk teamoverleg

Blog

Wekelijks kom ik op scholen om met mentoren en mentorenteams te werken. Nu is een kenmerk van een groep of een team dat er altijd een geheel eigen cultuur en normenpatroon ontstaat. Vaak is het

Wet op gratis schoolboeken verleden tijd

Blog

In 2009 is de Wet op de gratis schoolboeken ingevoerd. Dit had grote gevolgen voor het onderwijs. Niet zo zeer vanwege de gratis schoolboeken zelf, maar door de limiet van 318 euro per leerling. Vooral

Docenten: betrek de ouders!

Blog

Ken je dat gevoel nog? Het gevoel dat je had als je ouders naar school gingen om met jouw mentor te praten? En jij mocht niet mee! Ik kon nooit slapen: ik bleef wakker tot

Orde houden: pas deze tips direct toe in je mentorles

Blog

Orde in de klas, het blijft een hot item. Op internet vind je er veel artikelen over en ook Schooljournaal, het tijdschrift van CNV Onderwijs besteedde er in september weer aandacht aan. Het is dan

Op weg naar een pestvrije school

Blog

Afgelopen donderdag pleegde de 20-jarige Tim Ribberink zelfmoord. Reden? Hij is jarenlang gepest. Een gedeelte van de afscheidsbrief die hij achterliet, kreeg een plekje in de rouwadvertentie die zijn ouders in de Twentse Courant plaatsten.

Docenten: geef je les een persoonlijke touch

Blog

Sommige namen onthoud je. Ik bijvoorbeeld, onthoud de naam van Howard Lisle, mijn docent aardrijkskunde in Engeland. Waarom? Zijn lesgeven ging gepaard met de nodige armgebaren en oneliners (“It’s not the earth we have to

Uitbreiding lesbrief Leg het uit met een filmpje

Blog

Van jou als docent wordt een steeds meer coachende houding tegenover je leerlingen verwacht. Dat is qua organisatie niet altijd gemakkelijk. Daarom voor (reken)docenten een handreiking van Tumult. Je leerlingen maken een filmpje met daarin

Onderwijsheld: Maria Montessori

Blog

Al ruim voor Nina’s 4e verjaardag gingen we bij veel basisscholen langs, op zoek naar de ‘ideale’ school voor onze dochter. Altijd leuk: betrokken meesters en juffen, sfeer van gemeenschappelijkheid en liefde voor leren. We

Organiseer meer ouderbetrokkenheid op school!

Blog

Naast docent ben ik ook ouder. Mijn oudste dochter is net 19 geworden, dus ik heb jarenlange ervaring met het onderwijs. De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs was niet alleen voor Nina

Het onderwijs van de toekomst en de techniek die we daarbij nodig hebben

Blog

Je hebt er vast wel eens over nagedacht: ‘hoe ziet het onderwijs er over tien, twintig of zelfs vijftig jaar uit?’. Werkt iedereen alleen nog maar digitaal? Wordt er klassikaal lesgegeven? Of heeft elke leerling

Docenten: varieer in werkvormen!

Blog

‘Maar juf, we hebben nog geen rekenen gedaan!’ De hele ochtend was mijn groep 6 bezig met linialen, ruitjespapier en schaal berekenen. Het resultaat van deze ochtend was een prachtig gekleurde plattegrond van de klas,

Wat willen leerlingen eigenlijk van docenten?

Blog

Hoe kan je de best mogelijke docent zijn voor je leerlingen? Dat is iets wat je je waarschijnlijk wel eens hebt afgevraagd. Stel, je begint elk nieuw schooljaar door deze vraag aan je leerlingen voor

Het begint met een leerdoel

Blog

De uitgever is al lang niet meer de enige aanbieder van leermiddelen. Uit de SLO leermiddelenmonitor van 2017/2018 blijkt dat maar liefst 64% van de docenten in het voortgezet onderwijs zelf leermiddelen ontwikkelt. Sterker nog,

[tumult_advanced_search]