Voor docenten valt het nazomeren altijd samen met het opstarten van het nieuwe schooljaar. Nazomeren betekent voor veel mensen even lekker rustig aan doen. Maar starten met je nieuwe klas, je rooster en je lessen
Deze hele week is het Nationale Onderwijsweek. Overal in het land worden workshops georganiseerd over alles wat ook maar een klein beetje met onderwijs en opvoeding te maken heeft (daarover volgende week meer). Eén van
Iedere leerling is wel eens zenuwachtig voor een toets of gespannen voor een presentatie. Dat is heel normaal. Pas als die zenuwen omslaan in angst, spreken we van faalangst. Ongeveer 10% van de jongeren tussen
Ik las eens dat de moeder van Albert Einstein hem na school vaak vroeg: ‘heb je nog goede vragen gesteld?’. Ze inspireerde kleine Albert daar ontzettend mee denk ik, maakte hem nieuwsgierig en daagde hem
Booming business: managementboeken. Ook ik las de afgelopen jaren veel boeken met titels die refereren aan hoeveel succes ik wel niet zou kunnen behalen, hoe ik en mijn team nog beter gebruik zouden kunnen maken
Infographics, ik ben er dol op! Je hebt direct een prachtig visueel overzicht. Die visuele informatie verwerken onze hersenen tot wel 60.000 keersneller dan alleen gesproken of geschreven informatie. Deze infographic vind ik erg mooi.
Hoewel ik inmiddels 58 ben, leer ik nog steeds. Misschien zelfs wel meer dan pakweg tien jaar geleden. Een van de dingen die ik onlangs ontdekte, is dat ik iets wat ik eerder wel kon,
Afgelopen week was ik op het hoofdkantoor van Microsoft op Schiphol. Een bedrijf waar ze ‘het nieuwe werken’ helemaal geïntegreerd hebben in hun bedrijfscultuur. Een relaxte, kleurige sfeer met een Coffee Company in de hal.
Het klinkt simpel: gebruik video in je lessen. Maar als je er echt mee aan de slag wilt gaan, borrelen er toch nog behoorlijk wat vragen op. Hoe sluit de video aan bij de inhoud
Wat was jouw favoriete schoolvak? Mijn favoriete vak was geschiedenis: mijn docent kon prachtige verhalen vertellen. Zo prachtig, dat ik je nog steeds alles vertellen over de industriële revolutie in Lancashire. Tijdens mijn PABO ben
Goede banen, welvaart, economische groei, een sociale samenleving en een gelukkig leven voor iedereen. Wie droomt daar niet van? Ra ra waar begint dat allemaal mee? Inderdaad: met goed onderwijs! In de afgelopen twintig jaar
Wekelijks kom ik op scholen om met mentoren en mentorenteams te werken. Nu is een kenmerk van een groep of een team dat er altijd een geheel eigen cultuur en normenpatroon ontstaat. Vaak is het
In 2009 is de Wet op de gratis schoolboeken ingevoerd. Dit had grote gevolgen voor het onderwijs. Niet zo zeer vanwege de gratis schoolboeken zelf, maar door de limiet van 318 euro per leerling. Vooral
Ken je dat gevoel nog? Het gevoel dat je had als je ouders naar school gingen om met jouw mentor te praten? En jij mocht niet mee! Ik kon nooit slapen: ik bleef wakker tot
Orde in de klas, het blijft een hot item. Op internet vind je er veel artikelen over en ook Schooljournaal, het tijdschrift van CNV Onderwijs besteedde er in september weer aandacht aan. Het is dan
Afgelopen donderdag pleegde de 20-jarige Tim Ribberink zelfmoord. Reden? Hij is jarenlang gepest. Een gedeelte van de afscheidsbrief die hij achterliet, kreeg een plekje in de rouwadvertentie die zijn ouders in de Twentse Courant plaatsten.
Sommige namen onthoud je. Ik bijvoorbeeld, onthoud de naam van Howard Lisle, mijn docent aardrijkskunde in Engeland. Waarom? Zijn lesgeven ging gepaard met de nodige armgebaren en oneliners (“It’s not the earth we have to
Van jou als docent wordt een steeds meer coachende houding tegenover je leerlingen verwacht. Dat is qua organisatie niet altijd gemakkelijk. Daarom voor (reken)docenten een handreiking van Tumult. Je leerlingen maken een filmpje met daarin
Al ruim voor Nina’s 4e verjaardag gingen we bij veel basisscholen langs, op zoek naar de ‘ideale’ school voor onze dochter. Altijd leuk: betrokken meesters en juffen, sfeer van gemeenschappelijkheid en liefde voor leren. We
Naast docent ben ik ook ouder. Mijn oudste dochter is net 19 geworden, dus ik heb jarenlange ervaring met het onderwijs. De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs was niet alleen voor Nina
Je hebt er vast wel eens over nagedacht: ‘hoe ziet het onderwijs er over tien, twintig of zelfs vijftig jaar uit?’. Werkt iedereen alleen nog maar digitaal? Wordt er klassikaal lesgegeven? Of heeft elke leerling
‘Maar juf, we hebben nog geen rekenen gedaan!’ De hele ochtend was mijn groep 6 bezig met linialen, ruitjespapier en schaal berekenen. Het resultaat van deze ochtend was een prachtig gekleurde plattegrond van de klas,
Hoe kan je de best mogelijke docent zijn voor je leerlingen? Dat is iets wat je je waarschijnlijk wel eens hebt afgevraagd. Stel, je begint elk nieuw schooljaar door deze vraag aan je leerlingen voor
De uitgever is al lang niet meer de enige aanbieder van leermiddelen. Uit de SLO leermiddelenmonitor van 2017/2018 blijkt dat maar liefst 64% van de docenten in het voortgezet onderwijs zelf leermiddelen ontwikkelt. Sterker nog,