Onderzoek toont aan… het placebo–effect leidt tot betere schoolresultaten

Onderzoek toont aan… het placebo–effect leidt tot betere schoolresultaten

Gepubliceerd door

Blog

Iedereen kent het placebo-effect wel als het gaat over geneesmiddelen: een nep-pilletje doet soms net zo goed zijn werk als het echte pilletje. Maar zou het placebo effect ook werken om mensen beter te laten presteren op school? Dat hebben psychologen Ulrich Weger en Stephen Loughnan onderzocht en het antwoord is ja, zo schrijven ze in een nieuwe studie gepubliceerd in de Quarterly Journal of Experimental Psychology.

Onderzoek toont aan… het placebo–effect leidt tot betere schoolresultaten Het onderzoek ging zo:
40 Studenten kregen een algemene kennistest van 20 vragen, met vragen als “Wie schilderde Guernica?” tot “Hoeveel is pi?”. Ze kregen vier mogelijke antwoorden en de instructie om het juiste antwoord te kiezen. Voor ze aan de slag gingen met de test, werd de helft van de studenten verteld dat vlak voordat de vraag werd gesteld, het juiste antwoord in een flits werd getoond op een scherm. Ze kregen te horen dat dit te snel gebeurde voor hen om de informatie bewust te verwerken, maar dat het zeker was dat hun hersenen die informatie wèl zouden registreren. Om het geloof van de studenten nog verder aan te wakkeren, deden de onderzoekers van tevoren nog een nep-demonstratie van het proces, waarin ze alles in slow-motion lieten zien. Maar in werkelijkheid werden er gewoon willekeurige letters getoond.

Het resultaat? Je raadt het al: de studenten die dachten dat ze de antwoorden al hadden gezien, scoorden veel hoger dan de studenten in de controlegroep. Alleen maar het idee dat ze de antwoorden al hadden gezien en wisten, zorgde ervoor dat de deelnemers meer ontspannen en gefocust waren en daardoor meer vragen goed hadden. Kun je dit nou ook gebruiken als docent? Misschien als je een leerling hebt die bijvoorbeeld erg last heeft van faalangst?

Een stukje uit het onderzoek:
People have significant psychological resources to improve their well-being and performance, but these resources often go unused and could be better harnessed. In the medical domain, it is well established that these resources can be mobilized under certain conditions, for example in the context of the placebo effect. Here we explored whether the placebo principle can be used to enhance cognitive performance. To do so, we employed a modified placebo induction—a bogus priming method that we told participants would unconsciously enhance their knowledge and that they should hence trust their skills in an upcoming knowledge test. Participant performance was indeed enhanced, compared to a group that did not think the priming process would improve their knowledge. The study documents the relevance of the placebo effect outside the medical and therapeutic setting.

Wil je het hele onderzoek lezen? Bekijk ‘m online.

Deel deze pagina

Tags

[tumult_advanced_search]