Uitbreiding lesbrief Een klasse(n) uitje!

Uitbreiding lesbrief Een klasse(n) uitje!

Gepubliceerd door

Blog

De zomervakantie komt eraan. Tijd om met elkaar het jaar leuk af te sluiten! Je kunt natuurlijk zelf iets bedenken als mentor, maar leuker is het om dit door de leerlingen te laten doen. In deze lesbrief gaan leerlingen zelf het budget bepalen en een leuk uitje organiseren voor hun klas. In deze blog een aantal extra ideeën.

Voorwaarden afspreken
In de lesbrief mogen de leerlingen zelf bepalen of drinken, eten en vervoer in de prijs inbegrepen zijn of niet. Je zou dit ook van tevoren met de klas kunnen afspreken. Stem dan bijvoorbeeld per onderdeel (drinken, lunch, ijsje, vervoer, …) over of dit binnen het budget van het uitje moet vallen of niet. Het voordeel van afspreken om alles bij de prijs inbegrepen te doen, is dat er wat meer rekenwerk aan te pas komt voor de leerlingen. Spreek ook alvast met elkaar een datum en een tijd af.

Positieve wederzijdse afhankelijkheid
In de lesbrief moeten de leerlingen vier rollen onder elkaar verdelen: de tekstschrijver, de penningmeester, de vormgever en de opzoeker. Om de positieve wederzijdse afhankelijkheid te versterken, kun je de leerlingen ook voorwerpen laten verdelen, die dan echt alleen door die persoon gebruikt mogen worden.

Bijvoorbeeld:

  • De tekstschrijver krijgt een pen.
  • De penningmeester krijgt een rekenmachine.
  • De vormgever krijgt potloden / stiften / krijt.
  • De opzoeker krijgt een device (laptop, PC, tablet, smartphone).

Thema
Als leerlingen het lastig vinden om op ideeën te komen, kun je ook een thema met elkaar afspreken. Denk bijvoorbeeld aan een land als thema (Brazilië is leuk in verband met het WK voetbal). Of denk aan de thema’s sport, chillen, water, Wie is de Mol?, wedstrijd, culinair, zand, actief, binnenuitje, buitenuitje etc.

Maak een foto- of videoreportage van het uitje
Het is leuk om een verslag te laten maken van het uitje zelf. Vraag of er leerlingen in de klas zijn die het leuk vinden om foto’s of video’s te maken. Op de dag van het uitje maakt deze leerling (of leerlingen) foto’s of filmpjes van de activiteiten. Van foto’s maak je bijvoorbeeld een digitaal album, een PowerPointpresentatie of een fotoblog (bijvoorbeeld op blogger.com). Iemand die goed is in monteren, kan een videoverslag maken. Misschien kan het verslag ook op de schoolsite geplaatst worden. Leuk als herinnering en om aan ouders te laten zien. En leuk om met elkaar te bekijken de dag voor de vakantie!

Het jaar in vogelvlucht
Een klassenuitje of de periode voor de vakantie kan ook het moment zijn om even met elkaar stil te staan bij de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar. Je kunt natuurlijk zelf als mentor een overzicht maken van de hoogte- en dieptepunten van je klas. Interessant is het ook om een rondje door de klas te doen en iedereen even aan het woord te laten. Laat iedereen één hoogte- en dieptepunt van het afgelopen schooljaar noemen. Dat kan gaan over hem- of haarzelf, over school, familie, vrienden etc. Gebruik ter inspiratie de lesbrief “Het jaar van …”.

Veel plezier met het uitje!

En wat gaan jullie doen ter afsluiting van het jaar? Of hebben jullie al een uitje gehad? Deel hieronder je ideeën met je collega’s!

Deel deze pagina

[tumult_advanced_search]