Iedere leerling is wel eens zenuwachtig voor een toets of gespannen voor een presentatie. Dat is heel normaal. Pas als die zenuwen omslaan in angst, spreken we van faalangst. Ongeveer 10% van de jongeren tussen
Denk je dat de lesstof te moeilijk is voor jouw leerlingen? Twijfel je aan hun kunnen? Stop! Leerlingen kunnen veel, vooral als je laat merken dat je in ze gelooft. En dat een hoog niveau
Iedereen heeft het weleens meegemaakt: boze tegendraadse leerlingen, een hele groep in de contramine, verontwaardigde blikken. Dan een opmerking, een kwinkslag, een grap, even stilte of een hand op schouder die de sfeer doet omslaan,
TED is een wereldwijd concept waarin sprekers worden uitgenodigd om in maximaal 18 minuten ‘de presentatie van hun leven’ te geven. Op donderdag 10 oktober vond in het Concertgebouw in Amsterdam het tweede TEDx education
Laatst zag ik een filmpje van de presentatie van Rachel Kolb op TEDxStanford. Het onderwerp is doof zijn in een horende wereld. Rachel Kolb is doof en studeert Engels. Zij vertelt hoe het is om
“Jongens, houd daar eens mee op!”, “Kom op, doe niet zo kinderachtig” en “Sttt, wees eens stil, hoe vaak moet ik dat nog zeggen?”. Dit zijn veel gehoorde zinnen in de klas. Het sluipt er
In deze Gouden-Weken-les leren de leerlingen hun klasgenoten beter kennen. De leerlingen vertellen waar zij blij van worden en komen erachter waar hun klasgenoten blij van worden. Start De leerlingen gaan ‘Over de streep’ als
Een groot deel van je leven zit je op school. Genoeg tijd om te bedenken hoe het beter kan! In deze les geven je leerlingen antwoord op de vraag: ‘Hoe ziet jouw ideale school eruit,
Een Tumult Actueel speciaal voor jou als mentor! De Zilveren Weken zijn weer aangebroken, een belangrijk moment in de groepsvorming van een klas. Maar wat houden die weken eigenlijk in? En hoe speel jij daarop