Klassenmanagement

Klassenmanagement

Orde houden: pas deze tips direct toe in je mentorles

Blog

Orde in de klas, het blijft een hot item. Op internet vind je er veel artikelen over en ook Schooljournaal, het tijdschrift van CNV Onderwijs besteedde er in september weer aandacht aan. Het is dan

Teach like a Champion: bouwstenen voor een sterke klascultuur

Blog

Tijdens mijn eerste stage, in groep 5, gaf ik drie lessen op een hele schooldag. Geloof het of niet, de dag was dan ook helemaal gevuld. Ik verloor ongelooflijk veel tijd aan organisatiedingen die niet

Gedragsnormen vastleggen en handhaven

Blog

Weet je nog? Als die ene docent de klas in kwam, werd iedereen stil. Terwijl het in het vorige lesuur nog een kippenhok was. En waar lag dat aan? Wisten we het maar, dan zouden

Straf: ja of nee?

Blog

Tumult houdt het graag positief. We houden niet van een wijzend vingertje en hele brainstormsessies gaan op aan het positief brengen van bepaalde thema’s (pesten, verslaving etc.). Want onze positieve houding betekent niet dat we

Strafwerk, de klas uit of nablijven: ja of nee?

Blog

Tweede klas, economie. Wat er gebeurde, geen idee meer. Maar het zal iets met mijn overduidelijke aanwezigheid in de klas te maken hebben gehad: leren deed ik graag, maar thuis. Op school had ik het

Zilveren Weken: energized het nieuwe jaar in!

Digibordles

Een Tumult Actueel speciaal voor jou als mentor! De Zilveren Weken zijn weer aangebroken, een belangrijk moment in de groepsvorming van een klas. Maar wat houden die weken eigenlijk in? En hoe speel jij daarop

Pedagogisch klimaat

Mentormodule

Het pedagogisch klimaat in de klas bepaalt de sfeer, het welbevinden van leerlingen en docenten, en de leerprestaties. Groepsvorming doorloopt verschillende fases en als mentor speel je een cruciale rol in het creëren van een

Regels: afspraken om samen te leven

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom regels bestaan en welke rol ze spelen in thuis, school en de openbare ruimte. Ze verbeelden regels creatief via zelfgemaakte verkeersborden en leren het verschil tussen formele en informele afspraken.

Schoolregels: meedenken, meebeslissen

Werkboekles

Leerlingen beoordelen bestaande schoolregels en bedenken samen nieuwe regels die beter passen bij hun klas en school. Zo leren ze kritisch nadenken én actief deelnemen aan besluitvorming.
[tumult_advanced_search]