17 december 2006 staat er bij. Is het zo lang geleden dat ik een samenvatting van Ben Tiggelaars Dromen, Durven, Doen maakte? Ik weet nog dat het indruk maakte vanwege de concrete boodschap: als je
Weet je nog? Als die ene docent de klas in kwam, werd iedereen stil. Terwijl het in het vorige lesuur nog een kippenhok was. En waar lag dat aan? Wisten we het maar, dan zouden
Ik was eerlijk gezegd nogal lui als puber (later is gelukkig nog best goed gekomen). Vol bewondering lees ik dan ook de verhalen in het juni-nummer van klasse.be over jongeren die naast school zichzelf nog
Tumult houdt het graag positief. We houden niet van een wijzend vingertje en hele brainstormsessies gaan op aan het positief brengen van bepaalde thema’s (pesten, verslaving etc.). Want onze positieve houding betekent niet dat we
Tweede klas, economie. Wat er gebeurde, geen idee meer. Maar het zal iets met mijn overduidelijke aanwezigheid in de klas te maken hebben gehad: leren deed ik graag, maar thuis. Op school had ik het
‘Een derde van je leven bestaat uit wachten.’ Deze uitspraak nam ik mijn vader niet in dank af. We stonden namelijk al een uur in de rij voor een of andere culturele bezienswaardigheid in Normandië.
Bende gij er al klaar veur? Carnaval! Je kan je helemaal uitleven: verkleden, gek doen … Maar er zijn ook grenzen. Wat doe jij als je iets ziet dat niet oké is? Maak grensoverschrijdend gedrag
Het thema van de Week Tegen Pesten is dit jaar: ‘Goed voor elkaar!’. Zijn je leerlingen goed voor elkaar? Dan hebben ze het goed voor elkaar! Met deze geheime onderwijsmissie kan je deze week in
Wat voor beloningen kunnen leerlingen zichzelf geven als ze een taak afronden? Wat moeten ze eigenlijk allemaal doen? Met dit stappenplan bied je leerlingen de structuur om aan de slag te gaan met zichzelf motiveren.