Vmbo-school Piter Jelles de Dyk in Leeuwarden werkt met al het materiaal van Tumult. Dat doen zij digitaal. Dat betekent dat al het lesmateriaal van Tumult in digitale vorm voor alle docenten, leerlingen en ouders
Kennisnet ontwikkelde al in 2001 een interessant model om te kijken hoe je ict in het onderwijs integreert: het ‘Vier in Balans’ model. Dit model omschrijft vier bouwstenen die je in balans moet ontwikkelen om
De hele dag hoor ik hier op kantoor onderwijs en ict-termen voorbij komen. Vaak ben ik er net een beetje achter wat de ene inhoudt, hoor ik weer iets nieuws. Totdat ik tegen deze infographic
Jouw leerlingen gaan op een heel andere manier met dingen (en elkaar) om dan jij misschien normaal vindt. Vriendschappen onderhouden via Facebook of Twitter? Niets mis mee. En een leven zonder mobiele telefoon vindt een
De huilende herder. Ik kan het nog steeds goed typen. Dat was de eerste zin van mijn oefenexamen voor mijn typ-diploma. Wij moesten dit diploma in de brugklas halen en ik vond het maar saai.
Eigenlijk is het heel raar: terwijl ik aan vwo 4 werkwoordspelling sta uit te leggen, doen mijn collega’s dat ook in hun klas. Ik geef deze les net als mijn collega’s niet alleen aan vwo
Toen ik op de middelbare school zat (en zo oud ben ik nog niet) had je een aantal docenten die gebruik maakten van, ja, kent u deze nog, overheadprojectors. Een prachtig medium. Ik vond deze
Denk aan iPadscholen, aan online lesmodules, aan digiborden, aan automatische leerlingvolgsystemen, aan colleges op afstand volgen via intranetomgevingen, aan klassen vol met laptops, aan social media in de klas etc. Over deze technologie in het
De derde- en vierdeklassers van het Bornego College werken en leren dit jaar met iPads. Dat loopt prima; leerlingen en docenten zijn tevreden en enthousiast. Terwijl op veel scholen blijkt dat juist die derde en
Het nieuwe jaar is nu echt begonnen, tijd voor bezinning over het afgelopen jaar. De feestdagen vier je samen met je geliefden. Het is dit sociaal contact dat dit feest zo gezellig maakt, alhoewel: voor
Een paar maanden geleden zag ik de uitzending 10x beter onderwijs van de NTR, over nieuwe media in het onderwijs. Nieuwe media zouden het onderwijs interactiever en effectiever kunnen maken. Wie wil dat nou niet?
Het afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor een relatief nieuw fenomeen in onderwijsland; MOOC’s. MOOC staat voor Massive Open Online Course en is een cursus of vak wat mensen kunnen volgen vanuit hun
“Doe die mobiel weg!” hoor je een aantal docenten zeggen aan het begin van dit filmpje van het programma De School van BNN. “Ik vind echt dat die docenten overdrijven” zegt een leerling. Alle docenten
O, wat kon ik enthousiast zijn over een nieuw ontdekte tool tijdens de lerarenopleiding! Vol enthousiasme bouwde ik er dan een les omheen en verwachtte dat de leerlingen spontaan maximaal zouden leren en gemotiveerder dan
Ieder mens wil graag leren. Alleen sluit het onderwijs niet altijd aan op die leerbehoefte. Dat vindt Marc van Maastricht. Biologiedocent, ICT-trainer/adviseur en Edutrainer. Hij pleit voor meer ICT-inzet in de lessen, maar wel met
Bij Tumult proberen we de eigen leerweg van de leerling centraal te stellen. We zijn in goed gezelschap. Strategisch adviseur bij Kennisnet Frans Schouwenburg maakt zich hard voor een groei van gepersonaliseerd leren. Waar valt
Op ons digitale leerplatform Edutrainers inspireren we docenten om ICT in de les in te zetten. Op een verstandige manier, welteverstaan. Want ICT is een verademing, maar kan zonder visie ook zomaar een valkuil worden.
Toen ik een beetje aan het rondkijken was op Twitter, kwam ik een leuke video tegen. Een video waarin B.F. Skinner (een gerenommeerde Amerikaanse psycholoog) in 1954 de iPad aanprijst als een ideaal leermiddel voor
Vanwege Tumults 15e verjaardag volgende maand kijken we terug: natuurlijk naar onze eigen ontwikkeling, maar met minimaal net zoveel interesse naar de bredere onderwijsontwikkeling. Na het spijkerschrift in Mesopotamië, de Grieken, Karel de Grote, de
Iedereen mag alles van mij weten?! Van 21-28 november is de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar staan de rechten van het kind centraal. Voor de lesbrief wilden we dit thema iets anders invullen. Is
Op 22 november bestaat Tumult 15 jaar. Bij zo’n moment hoort terugkijken en ‘op z’n Tumults’ kwam daarbij al het spijkerschrift in Mesopotamië voorbij, had ik het over de Grieken, Karel de Grote en de
Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, gaat het erg hard met de digitalisering van het onderwijs in Nederland. En dat merkten we vooral tijdens onze reflecties en kick-off’s. En met meer dan 500
Het einde van het kalenderjaar is in zicht. De sint is vervangen door de kerstman en de kerstbomen worden opgetuigd. Een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen ict-jaar. Want dat de digitalisering
“Kunnen jullie onze docenten helpen om meer ICT in de lessen te gebruiken?”. Met stip de meest gestelde vraag die we de afgelopen jaren binnen kregen… Waarom willen scholen eigenlijk zo graag ICT inzetten? In