Hoe kan je de best mogelijke docent zijn voor je leerlingen? Dat is iets wat je je waarschijnlijk wel eens hebt afgevraagd. Stel, je begint elk nieuw schooljaar door deze vraag aan je leerlingen voor te leggen. Je legt na tien jaar de resultaten naast elkaar. Wat zouden de antwoorden zijn, denk je?
Vriendschappelijk met je leerlingen omgaan? Leuke lesstof behandelen? Geen huiswerk geven? Vaak ziek zijn? Fout! Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Dat zijn dingen die ze na jaren nog weten over hun favoriete docent op school.
1. Begroet je leerlingen elke les
Een simpel ‘Goedemorgen’ zorgt voor een klein beetje persoonlijk contact aan het begin van de les. En aan het einde van de les sluit je natuurlijk af met ‘Tot morgen’ of ‘Tot volgende week’.
2. Lach!
Niets is zo vervelend als iemand die de hele dag chagrijnig kijkt. Wees je bewust van je gezichtsuitdrukking. Dit heeft veel invloed op de mensen in je omgeving (in dit geval je leerlingen). Glimlach jij? Dan voelen je leerlingen zich ook beter.
3. Geef aandacht
Iedere tiener wil graag aandacht. Alleen vragen sommige er iets duidelijker om dan andere. Neem voor al je leerlingen af en toe de tijd om te vragen hoe het gaat en toon interesse. Dat hoeft niet per se in het klaslokaal, maar kan ook in de aula, op het schoolplein of in de gang.
4. Moedig creativiteit aan
Stimuleer je leerlingen om vragen te stellen en out of the box te denken. Een moeilijk haalbare opdracht? Leer je leerlingen denken in mogelijkheden in plaats van in beperkingen.
5. Geef tijd
De ene leerling zal je lesstof sneller onder de knie hebben dan de andere. Geef elke leerling de tijd om in zijn/haar eigen tempo te werken. Geef ondersteuning waar dat nodig is.
6. Stel eisen!
Hoewel je misschien anders zou verwachten, vinden leerlingen het prettig om duidelijk te horen wat ze moeten doen en wanneer ze het af moeten hebben. Laat je leerlingen onder hun niveau werken, dan raken ze gedemotiveerd.
7. Geloof in je leerlingen
Sta achter de keuzes die je leerlingen maken en probeer ze daarin zo veel mogelijk te stimuleren en te steunen. Geef ze de kans om te worden wie ze willen zijn.
Wil je deze oefening zelf ook doen in de les? Deel papiertjes of een stapeltje post-it’s uit en laat leerlingen opschrijven wat ze van jou als docent verwachten.
Wat vinden jouw leerlingen belangrijk?